공연예술문화학과

 

교수진

초빙 및 겸임교수

게시글 검색
전체
    • 전공분야

      감정이론, 박물관학, 서양미술사, 문화이론, 학제간연구

    • 담당과목

      서양미술사 전시기획프로젝트

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    성균관대학교에서 독어독문학을 전공하였고, 이화여자대학교에서 미술사 및 미술관학 전공으로 석사학위를 받았다. 뉴욕 컬럼비아대학교에서 예술 행정학 석사학위를 받았으며, 예술 행정, 교육 및 정책학으로 미국 오하이오 주립대학교에서 박사학위를 받았다. 현재 성균관대학교 하이브리드미래문화연구소 선임연구원으로 재직 중이다. 추모 박물관에 존재하는 과거와 현재 사이의 단절에 관한 연구가 주요 관심 분야이며, 박물관의 사회적 역할에 관한 새로운 관점을 제시하는 연구를 진행하고 있다. 주요 논문으로는 「시간적 확장을 실천하는 추모 박물관 -과거, 현재 그리고 미래의 공존으로-」, 「추모 박물관과 엔터테인먼트 그리고 소비사회 -홀로코스트의 오락적 소비에 관하여-」, 「“좋은 감정들”의 공간, 추모 박물관 -애도 공간 속 “해피엔딩”과 “나쁜 감정들”에 관하여-」, 「추모 박물관 그리고 현대소비사회: “가장 악의적”인 공간 속 “붕괴”에 관하여」, 「소비사회 속 추모 박물관: 추모 박물관이 주는 즐거움에 대하여」 등이 있으며, 공저로는 『미래, 메타버스와 함께?』 등이 있다.
    Jimin Cha majored in German language and literature at Sungkyunkwan University and received a master's degree in art history and museology from Ewha Womans University. She obtained another master's degree in arts administration from Columbia University in New York and a doctorate degree in arts administration, education and policy from the Ohio State University. She is a senior researcher for the Institute for Hybrid Future Culture at Sungkyunkwan University. Research on the disconnect between the past and present that exists in memorial museums is her major area of interest, and research is being conducted to present new perspectives on the social role of museums. Cha’s publications include 「Memorial Museums that Practicing Temporal Expansion - Connecting the Past with the Present and the Future -」, 「 Memorial Museums, Entertainment, and Consumer Society - On the Recreational Consumption of the Holocaust 」, 「Memorial Museums and “Good Feelings” -“Happy-ending” and “Bad Feelings” in an Unlikely Space」, 「 Memorial Museum and Consumer Society: Regarding “Implosion” in the “Most Diabolical” Space 」, 「 Memorial Museum in Consumer Society: Regarding the Pleasure of Consuming Memorial Museum」 and co-authored works include 『Future, with the Metaverse?』
    • 전공분야

      도시문화, 관광, 조경

    • 담당과목

      디지털예술작품분석 공공미술프로젝트

    상세보기

    서울대학교 인류학과를 졸업하고 환경대학원에서 ‘DMZ 접경지역의 진정성 재구성 과정: 지역 자원 활용 공간을 중심으로’라는 논문으로 공학박사 학위를 받았다. 한국문화관광연구원, ㈜하나투어, 아트센터나비미술관, 경기연구원 등에서 근무하였다. 시사저널에 ‘김지나의 문화로 도시읽기’를 연재하고 있으며 2021년 8월 단행본을 출간하였다. ‘자연기반해법 관점에서 본 도시 여가산업으로서 국내 승마관광의 현황과 의의(2023)’, ‘공공미술을 통한 장소만들기 효과 분석(2022)’, ‘DMZ 접경지역 평화관광을 통한 지역 자원 활용의 특성 변화(2019)’, ‘교동도 사운드스케이프의 특성과 재현(2019)’ 등의 논문을 발표하였다.
    After earning a B. A. in Anthropology, she received Ph.D. in Engineering from the Graduate School of Environmental Studies with a thesis titled 'Reproducing Spatial Authenticity: A Case Study of DMZ Borders and its Utilization of Local Resources' at Seoul National University. She has worked at the Korea Culture and Tourism Institute, Hana Tour, Art Center Nabi, and Gyeonggi Research Institute. She has been writing a serial column titled 'Reading Cities through Culture' in Sisa Journal' and has published as a book in August 2021. She also has published many articles in journals such as “Urban Leisure as a Nature-based Solution: A Case Study of Equestrian Tourism in Korea(2023),” “Placemaking through Public Art(2022),” “Peace Tourism in DMZ Borders and its Effect on Utilization of Local Resources(2019)," "On the Characteristic and Representation of Kyodong Island Soundscape(2019)."
    • 전공분야

      음악공연, 음악이론, 음악학, 작곡

    • 담당과목

      음악문헌세미나 창작과 연주

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    - (사)한국여성작곡가회, 델로스, 신음악회, 창악회, 한국서양음악이론학회 회원
    - 가천대, 제주대, 동덕여대, 한예종 영재교육원, 예술의전당 영재아카데미 강사역임
    - 현) 가톨릭대 겸임교수, 수원대 객원교수 및 이화여대, 중앙대, 성신여대 강사
    
    	
    																
    • 담당과목

      문화경제학연구 문화소비세미나

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    관심연구 분야는 문화경제/예술경영/글로벌경영/디지털경영이다. 최근에는 Post-AI시대의 문화경제와 창의성에 주목하고 있다. 
    서울대학교, kAIST, 연세대학교, 한국예술종합학교등의 대학원에서 강의하였다. 문화경제연구, 예술경영연구에 다수의 논문을 게재하였고 SSCI-indexed journal에 10여편의 논문을 게재하였다.
    Reseach areas include cultural economics, arts management, global management, and digital management. Recent interest include cultural economics and creativity in the Post-AI era. I have taught at SNU, KAIST, Yonseu, and K-Arts among others. I am a frequent contributor at Review of Cultural Economics and Journal of Arts Management. I have over ten papers published at SSCI-indexed journals 
    • 전공분야

      문화유산, 무형유산, 예술정책

    • 담당과목

      융복합예술협업프로젝트기획1 융복합예술협업프로젝트기획2

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    박사학위 취득 후 가톨릭대, 국민대, 세명대에서 강의했고, 한양대 공공정책대학원 겸임교수를 역임했다. 2015년부터 국가유산정책연구원 정책연구실장으로 근무 중이며, 한국문화예술위원회에서 근무하였다. 현재 문화유산과 무형유산 정책을 전문적으로 연구하고 있으며, 이와 관련된 50여 건의 국가 프로젝트를 책임자로서 수행했다. 문화유산, 무형유산, 예술정책과 관련된 논문을 KCI, SSCI급 학술지에 60여 편 게재하였고, 4편의 공저서를 집필했다. 주로 양적연구를 수행하고 있다. 문화체육관광부 공공기관 경영평가 위원, 서울시 투자심사위원회 전문위원을 역임하였고, 문화, 행정 분야 여러 유관학회에 이사, 편집위원으로 활동 중이다.
    ] After receiving his doctorate, he lectured at The Catholic University of Korea, Kookmin University, and Semyung University, and served as an adjunct professor at Hanyang University's Graduate School of Public Policy. Since 2015, he has been working as Director of Policy Research at the National Heritage Policy Institute, and he worked at the Arts Council Korea. He currently specializes in cultural heritage and intangible heritage policy, and has carried out more than 50 national projects related to this as a project manager. He has published over 60 papers related to cultural heritage, intangible heritage, and arts policy in KCI and SSCI level academic journals, and has authored 4 co-authored books. He mainly conducts quantitative research. He served as a committee member of the Ministry of Culture, Sports and Tourism, an expert committee member of Seoul City, and he is active as a director and editorial board member of several related academic associations in the field of cultural heritage and public administration.
    • 전공분야

      무용, 예술경영

    • 담당과목

      무용관객개발 동시대무용예술 무용작품분석

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    학부에서 무용학을 전공하고 예술경영학 석사, 예술학 박사를 취득하였다.
    공연장에서 무용페스티벌 기획 및 운영과 다양한 공연들의 홍보 마케팅 업무 등 현장 경험이 풍부하며, 한영숙 춤 보존회 이사, 벽사춤 보존회 이사로 활동하며 무용현장에서 활발히 활동중이다.
    현재 한국문화예술 연구소 소장, 한국엔터테인먼트산업 학회 이사로 문화예술 전반에 관한 연구와 함께 문화예술 관련 ㈜ Young.Inv 투자회사를 운영하고 있다.
    저자 토르스텐 헤니그-투라우,마크 B. 휴스턴의 엔터테인먼트-통합마케팅, 경영 경제학, 상품경영론(한울,2021) 3권 번역서가 있다. 
    I majored in dance in my undergraduate studies, obtained a master's degree in arts management, and a Ph.D. in art studies. With various experience in the field, I have been actively involved in dance festival planning and management at performance venues, as well as in various promotional and marketing activities for different performances. I'm in charge of a director of the Han Young Suk Dance Preservation Society and the Buksa Dance Preservation Society, further contributing to the dance scene.
    
    Currently, I hold the position of Director at the Korea Cultural Arts Institute and serve as a director of the Korean Entertainment Industry Society. Alongside conducting research on various aspects of cultural arts, I also operate Young.Inv, an investment company specializing in cultural and arts-related ventures.
    
    I have translated three volumes of "Entertainment Integrated Marketing, Management Economics, and Product Management" by authors Thorsten Hennig-Thurau and Mark B. Houston, published by Hanul in 2021.
    
    • 전공분야

      예술/문화사업 분석, 공연/전시 제작

    • 담당과목

      예술과 콘텐츠산업

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    예술 문화에 관심이 많이 있어서 미학을 학부 전공으로 공부했습니다. 이후 SBS 방송사에 TV 교양프로그램 제작PD로 입사해서 다양한 영상 콘텐츠를 10여년간 만들었습니다. 꾸준히 관심을 가지고 있던 예술/문화 관련 분야를 더 깊이 있게 알고 싶어서 예술경영으로 석사학위를 받았고, 업무도 문화사업 분야로 전환하였습니다. 이후 10여년간 뮤지컬, 콘서트 등 공연사업은 물론 전시, 컨벤션, 공익사업 등 제작에 참여하여 다양한 실무경험을 쌓았습니다. 문화사업을 통해 얻은 지식들을 학문적으로 체계화하고 더 심도 있는 안목을 가지기 위해 예술학을 공부하여 박사학위를 받았습니다.
    I was very interested in art and culture, so I studied aesthetics as my undergraduate major. Afterwards, I joined SBS broadcasting company as a TV culture program producer and created various video contents for about 10 years. I wanted to learn more about art/culture-related fields, which I had always been interested in, so I received a master's degree in arts management and switched my work to the cultural business field. Over the next 10 years, I gained a variety of practical experience by participating in the production of performing arts projects such as musicals and concerts, as well as exhibitions, conventions, and public interest projects. In order to academically systematize the knowledge gained through cultural projects and gain a deeper perspective, I entered an interdisciplinary program in studies of arts and received a Ph. D of arts. 
    • 전공분야

      음악, 작곡

    • 담당과목

      뉴미디어음악과 공연예술 무대와 예술극

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    작곡가 최원석은 미시간 주립대 에서 작곡과 석사, 박사를 졸업했다. Detroit Symphony Orchestra 에서 젊은 작곡가로 선정되었으며, ISCM world music days, ACC fesctival, ACL festival, Pan music festival, 대구 현대음악제, Pyramidale Festival in Berlin 등 국내외의 여러 현대음악 페스티벌 및 연주회에 작품이 연주되었다. 또한 다수의 작품들이 국내 및 해외의 여러 단체에서 그의 작품이 위촉 및 연주 되고 있다.
    ISCM Korean Section (국제현대음악협회 한국지부) 와 Pan Music Festival (범음악제) 기획이사를 역임 했으며, 제 1회, 제 2회, 제 3회 국립아시아문화전당 국제현대음악페스티벌 ;아시아를 위한 심포니' 의 음악감독을 역임했다. 
    
    He received D.M.A and M.M in music composition from Michigan State University (united States). He was selected as a young composer from Detroit Symphony Orchestra, and his works have been  performed at diverse international music festivals such as ISCM world music days, ACC fesctival, ACL festival, Pan music festival, DeaGu Contemporary Music Festival, and Pyramidale Festival in Berlin. His music has been recently commissioned and performed by the internationally renowned music festivals and ensemble. He served as the programing director of the ISCM Korean Section and Pan Music Festival, and as the music director of ‘Symphony for Asia.’ (Asian Cultural Center International Contemporary Music Festival)
    • 전공분야

      예술경영

    • 담당과목

      국제문화교류협력 세미나 예술축제 기획과 경영

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    이론과 실무를 겸비한 예술경영자이다. 학부에서는 음악을 석사는 예술경영, 박사는 경영학(국제경영)을 했고 현재 공연기획사의 대표이자 대학에서 후학을 양성하고 있다. 주요 연구분야는 예술경영 전반의 지식을 바탕으로 공연예술조직의 지속가능성, 관객개발, 예술축제, 글로벌 시장의 문화교류와 진출 등이 있으며 최근에는 미디어 콘텐츠 제작으로 영역을 확장시키고 있다.
    Sunmi Park founded an arts management company in 2003 and has lectured at several universities. She holds a B.A. in Music, an M.A. in Arts Management, and a Ph.D. in International Business. Her recent academic interests are diverse, encompassing arts management environments, sustainability of performing arts organizations, audience development, arts festivals, and global cultural exchange, as well as creating media content.
    • 전공분야

      성악

    • 담당과목

      예술가의 이해와 실습

    기본 프로필 이미지

    상세보기

    소프라노 이영은은 성신여자대학교 음악대학 수석 졸업(전액 장학금 수혜) 및 동 대학원에서 석사를 졸업하였다. 그 후 도미하여 피바디 음악대학(Peabody Institute of the Johns Hopkins University)에서 석사과정 및 연주자과정을 졸업하였으며, 미네소타대학교(The University of Minnesota)에서 박사학위(DMA)를 취득하여 전문연주자로서의 기반을 마련하였다.
    
    미국 유학 시절 Kenwood Symphony Orchestra Concerto Competition에서 우승하며 탄탄한 기본기를 인정받은 그녀는 미네소타 주립대학교에서 Harvey Berneking Scholarship 장학금을 수여받으며 탁월한 실력을 인정받았다.
    
    다수의 리사이틀 및 앙상블, 챔버 연주로 무대경험을 쌓은 이영은은 Occasional Symphony와의 연주 및 A. Vivaldi의 <Gloria>, G.F. Händel의 <Messiah>에서 솔리스트로 활약하여 청중과 평단의 호평을 받았으며, 이외에도 Ensemble Concert, Song Chronicles, Spotlight Recital, Concerto Competition Winner’s Showcase(미네소타 Masonic Heritage Center), Chamber Music(콜로라도 Harris Concert Hall), Opera Gala(뉴욕 Carnegie Hall), Argento Legacy Concert(미네소타 MacPhail Center for Music), MUZIK Ensemble(미네소타 Lloyd Ultan Recital Hall), 메릴랜드 Goodwin Recital Hall, Leith Symington Griswold Hall, Meyerhoff Symphony Hall, Strathmore Hall, 장천아트홀, 문호아트홀, 예술의전당 오페라 소극장 등 국내외 유수의 공연장에서 연주하며 연주자로서의 입지를 단단히 하였다.
    
    뿐만 아니라 오페라 <Cendrillon(신데렐라)>, <Egisto(에지스토)>, <Rigoletto(리골레토)>, <Falstaff(팔스타프)>, <Die Zauberflöte(마술피리)>, <Der Schauspieldirektor(극장 지배인)>, <Die Fledermaus(박쥐)>, <Der Rosenkavalier(장미의 기사)>, <Le Nozze di Figaro(피가로의 결혼)>, <Les Contes d'Hoffmann(호프만의 이야기)>, <Orphée aux enfers(지옥의 오르페오)>, <Albert Herring(알버트 헤링)>, <Alcina(알치나)>, <Dialogues des Carmélites(가르멜회 수녀의 대화)>, <달이 물로 걸어오듯> 등 다수의 작품에서 주역으로 출연하였다. 또한 코치 Lara Bolton, Eric McEnaney, Eileen Cornett, Robert Muckenfuss, Roger Brunyate, JoAnn Kulesza, Bruce Garnett, Ubaldo Fabbri, 오페라 디렉터 David Walsh, Brydiga Kulig, Edward Berkeley, 지휘자 Mark Russell Smith, David Rosenmeyer, Pietro Billi, Edward Polochick, Teri Murai, Steven White, Joshua Gersen 등과 연주를 하며 열정과 실력을 겸비한 전문연주자로서의 면모를 확고히 하였다.
    
    더불어 끊임없는 학구열을 가진 그녀는 Thomas Muraco, Peter Randsman, Arthur Levy, Marc Verzatt, June Anderson, Joan Patenaude-Yarnell, Ruth Golden, François Loup, Joseph Rescigno, Daniela Uccello 등 저명한 교수진 및 음악가들의 마스터 클래스와 Manhattan Opera Studio(뉴욕), Aspen Music Festival(콜로라도), NY Lyric Opera Theatre(뉴욕), La Musica Lirica(이탈리아) 등의 뮤직 페스티벌에 참가하며 깊이 있는 연주자가 되기 위한 노력을 아끼지 않았다. 
    
    박지현, Steven Rainbolt, John De Haan을 사사한 소프라노 이영은은 현재 미네소타 컨템포러리 앙상블, 성신성악회, 영미성악연구회, 프랑스가곡연구회, 강릉음악협회 멤버로 활동하고 있을 뿐만 아니라 성신여자대학교, 세종대학교, 가톨릭대학교에 출강하여 후학 양성에도 힘쓰고 있다.
    Soprano Young Eun Lee is a graduate of Sungshin women’s university where she earned her BA (Summa cum laude) and Master of music degree. She moved to the United States, and she earned her master’s degree and graduate performance diploma at Peabody Institute of Music of the Johns Hopkins University and she earned her Doctor of Music Arts (DMA) degree at University of Minnesota. 
    
    Dr. Lee performed leading roles in various operas, including Cendrillon, Egisto, Rigoletto, Falstaff, Die Zauberflöte, Der Schauspieldirektor, Die Fledermaus, Der Rosenkavalier, Les contes d’Hoffmann, Orphée aux enfer, Albert Herring, and Alcina. 
    Additionally, she worked with coach Lara Bolton, Eric McEnaney, Eileen Cornett, Robert Muckenfuss, Roger Brunyate, JoAnn Kulesza, Bruce Garnett, Opera directors David Walsh, Brygida Kulig, Edward Berkeley, and conductors Mark Russell Smith, David Rosenmeyer, Pietro Billi, Edward Polochick, and Steven White solidifying her status as a professional performer with both passion and skill. 
    
    In addition, she has gained stage experience through numerous recitals, ensembles, and chamber performances. In concert, she performed as soprano soloist in the A. Vivaldi’s <Gloria> and G.F. Händel’s <Messiah> and received favorable reviews from audiences and critics. She also performed in Ensemble Concert, Song Chronicles, Spotlight Recital, Concerto Competition Winner's Showcase, Chamber Music Concert, Argento Legacy Concert, and MUZIK ensemble concert. She appeared in renowned concert halls such as Carnegie Hall, MacPhail Center for Music, Lloyd Ultan Recital Hall, Harris Concert Hall, Maryland Goodwin Recital Hall, Leith Symington Griswold Hall, Meyerhoff Symphony Hall, Strathmore Hall, Minnesota Masonic Heritage Center Jangcheon Art Hall, Munho Art Hall, and Seoul Arts Center Opera Theater. She solidified her position as a performer by performing at leading performance halls at home and abroad. 
    
    Dr. Lee who studied with Jihyun Park, Steven Rainbolt, and John De Haan is currently a member of Minnesota contemporary ensemble, Sungshin vocal music society, British & American vocal music society, French art song society, The music association of Gangneung. She is on the voice instructor at Catholic University, Sungshin women’s university, and Sejong University.